Jouw Presentatie

Vrouwen op het podium

Vrouwen zorgen er voor dat een ­presentatie netjes in elkaar steekt, maar vergeten dan te ­vragen of ze het zelf kunnen ­presenteren of om hun naam erop te zetten. Dat is niet ­handig. Maak je werk zichtbaar.

Vrouwen praten vaak onbewust verontschuldigend en gebruiken relativerende termen. Het zogenaamde ‘Good Girl Gedrag’. Dat is zelfsabotage aldus Tara Mohr, die zich specialiseerde in en schrijft onder de noemer ‚’Think Big’. 1. Let op onnodige frasen als ‘sorry dat ik even stoor’ en ‘excuses als dit een domme vraag is’. 2. Voorkom ‘shrinkers’, zoals Mohr ondermijnende communicatie noemt. ‘Gewoon’, ‘eigenlijk’, ‘een minuutje’, ik ben geen deskundige hoor, ik kan me vergissen. Hou ermee op, adviseert Mohr. In het Nederlands vallen hier vaak ook de verkleinwoorden onder: vraagje, besprekinkje, collegaatje en mailtje. 3. Pas op voor zangerig praten en ‘up-talk’, een meisjesgewoonte waarbij de toon aan het einde van een zin omhoog gaat alsof er een vraagteken volgt.

Bron: artikel in MT en nlsupervrouwen.nl
Over Tineke Verburgtineke-verburg-supervrouwen-academy

Als ik nu beelden zie van dertig jaar geleden moet ik glimlachen. Daar zat ik voor de camera als omroepster voor de TROS. Ik voelde me duidelijk nog niet helemaal op mijn gemak, maar gaandeweg ging het beter. Ik groeide er als het ware in. TROS Aktua, TROS Aktua in Bedrijf, Triviant en onlangs Supervrouwen TV: ik heb het allemaal met plezier gedaan. Ik zou niet meer weten hoeveel mensen ik voor de camera heb geïnterviewd. Het moeten er honderden geweest zijn. Van gehaaide captains of industry tot onzekere tieners.

In de laatste twintig jaar bij de TROS begeleidde en coachte ik de omroepsters, nieuwe presentatietalenten en verslaggevers. Daarnaast trainde ik mensen uit het bedrijfsleven en de politiek. Kortom, presentatie en coaching werd meer en meer mijn vak. Daarom heb ik ook de docentenopleiding aan de Media Academie gevolgd.

Nu, na al die jaren, is mijn belangrijkste conclusie: ’Wie goed wil overkomen, moet genoeg zelfvertrouwen hebben om kwetsbaar te durven zijn.’ Dit is mijn motto geworden. Het zelfvertrouwen om meer van jezelf te laten zien en de kwetsbaarheid om open te staan voor anderen. Dat wil ik iedereen graag meegeven. Verwacht van mij geen hoogdravende communicatietheorieën, maar vooral een praktische en persoonlijke training. Een training gebaseerd op meer dan dertig jaar media-ervaring waar u werkelijk wat aan heeft.

Gewerkt voor o.a.: politici, Raden van Bestuur, CEO’s, woordvoerders, etc. We noemen geen namen vanwege het beschermen van de privacy.
Verschillende trainingen

Om ervoor te zorgen dat iedereen trainingen kan volgen van toptrainers, hebben we verschillende trainingen gemaakt. Het verschil in intensiteit (met 20 deelnemers of maar 4 of zelfs 1-op-1) is bepalend voor de prijs.

Training Presentatietraining

  • max. 20 deelnemers
  • 2-3 uur
  • inclusief cameraman
  • inclusief lesmateriaal

Het overtuigend brengen van een boodschap. Geloofwaardig overkomen. De aandacht prikkelen. Het zijn belangrijke vaardigheden voor succesvolle presentatie. Aan de hand van beeld- en geluidsopnamen bekijken we welk effect je hebt op anderen. Iedereen komt een keer in beeld. Door praktische adviezen werken we aan het verbeteren van jouw presentaties.

Leerdoelen:
  • Jouw opkomst
  • Non-verbale communicatie
  • Stemgebruik

Masterclass Presentatietraining

  • max. 6 deelnemers
  • 1 dag inclusief cameraman
  • inclusief lesmateriaal

Het overtuigend brengen van een boodschap. Geloofwaardig overkomen. De aandacht prikkelen. Het zijn belangrijke vaardigheden voor succesvolle communicatie. Aan de hand van beeld- en geluidsopnamen bekijken we welk effect u heeft op anderen. Door persoonlijke en praktische adviezen werken we aan het verbeteren van uw presentaties.

Belangrijke leerdoelen zijn: een goede uitstraling, heldere boodschappen formuleren en leiding nemen in het gesprek. Niet bang zijn voor een groot publiek, maar blij zijn met de kans uw verhaal te kunnen doen. Verwacht van mij geen hoogdravende communicatietheorieën, maar vooral een praktische en persoonlijke training. Een training gebaseerd op meer dan dertig jaar media-ervaring waar u werkelijk wat aan heeft.

Leerdoelen:
  • Je verhaal inhoudelijk opbouwen
  • Doelstelling en doelgroep bepalen
  • Verrassend openen
  • Non-verbale communicatie
  • Verbinding maken met jouw publiek